Storytelling hjerne

Hjernen elsker historier

– sådan skaber du kunderelationer med strategisk storytelling

Jeg står og kigger direkte ind i en menneskehjerne! Den ældre dames hoved er skåret over på tværs i et pænt snit med frit udsyn til begge hjernehalvdele. Jeg går om på den anden side af glasmontren og ser på hendes ansigt, rynket, en fin ældre dame med gråt hår, og forsøger at fortrænge, at hele hendes baghoved er væk. Jeg føler, at gulvet bevæger sig, jeg har lyst til at sætte mig ned. At kigge direkte ind i hendes hjerne er så intimt og stærkt – men jeg er også fascineret. Jeg er på Panum Instituttet i København. Damen har testamenteret sin krop til videnskaben.

Det er mange år siden, jeg stod ved damens blottede hjerne. Før neuromarketing og effektive fMRI-scanninger (functional magnetic resonance imaging). I dag har vi et helt begrebsapparat inden for neuromarketing, og vi kan MÅLE en persons følelsesmæssige og kognitive reaktioner på marketingstimuli. Vi kan måle både ændringer i bestemte dele af hjernen og den psykologiske tilstand. Vi er ved at blotlægge, hvordan vi selv fungerer, hvordan vi reagerer på reklamer og marketing.

PSYKOLOGI OG HJERNEVIDENSKAB MØDES

Den viden kan DU bruge, når du skal formidle til dine kunder. Psykologien og læren om bevidsthed mødes med videnskaben og målinger i hjernen. Og psykologien er ikke længere blot teorier, som det var på Freuds tid, men nu kan vi måle flere og flere reaktioner i hjernen.

Din hjerne vejer ca. 1,3 kg. Et lille område i hjernen hedder Amygdala, og dette område aktiveres blandt andet af historier. Nu skal det ikke handle om hjerneprocesser, men om, hvordan DU kan bruge historier i din marketing. Lad mig starte med et eksempel på, hvordan brand/historier kan få kunder til at være så loyale over for et produkt, at de foretrækker det over et andet produkt, som deres hjerne i virkeligheden bedre kan lide!

En blindtest viser, at personer, der smager på henholdsvis Coca Cola og Pepsi, smagsmæssigt foretrækker Pepsi. I hjernen måles en høj aktivitet i området for belønningssystemet, når personerne drikker Pepsi, men en lav aktivitet, når de drikker Coca Cola. 

Nu får de samme personer lov til at smage på Pepsi og Coca Cola med en viden om, i hvilket glas der er hvilket cola-mærke.

De foretrækker nu Coca-Cola! Og i hjernen måles et så højt aktivitetsniveau inden for identifikation (“dette produkt kan jeg identificere mig med”), at det overgår belønningssystemets høje niveau for Pepsi.

Det fortæller, at det brand, som Coca Cola med historier og markedsføringstiltag har plantet i personernes hjerne, vejer tungere end selve smagsoplevelsen.

Brand og historier er effektive påvirkninger af hjernen!

DER VAR ENGANG …

Storytelling er blevet et buzzword. Og derfor er begrebet i fare for at blive slidt og træt med tiden, MEN det ville stride mod vores natur at afvise historier. Fordi vores hjerne godt kan lide historier, den hungrer efter fortællingens kunst, ritualet, trygheden, genkendelsen, metaforerne … derfor er storytelling et godt formidlingsværktøj, når du skal kommunikere. Du når helt ind i kundernes bevidsthed med en god fortælling, som indeholder alle de elementer, som mennesket altid har været underholdt af og lært igennem.

Historier er lige så gamle som os selv. Før vi havde et skriftsprog, malede vi historierne på hulevæggene. Og du husker måske Platon, som underholdt med historier om sin læremester Sokrates, om begreber og holdninger i lange, lange fortællinger – men lytterne hengav sig til fortællingerne og den dybe følelse af at blive oplyst og føle tryghed ved selve historieformidlingen.

Vi har BRUG for historier til at forstå verden omkring os. Vi får historier fra vi er helt små, og vi tiltrækkes af dem hele livet.

Historier er en rigtig god måde at fortælle om din virksomhed på. Men hvordan griber du det an? 

GUIDE TIL STRATEGISK STORYTELLING  

Historier er din virksomheds autentiske stemme. Du formidler virkeligheden til kunderne. Det kan du gøre med fx blogindlæg, nyhedsbreve, Facebook-opslag, kundecases m.v. Sådan kan du finde dine historier:

1. Historier om din virksomheds grundlæggelse/startup

Storytelling startup

Hvordan startede din virksomhed? Hvilket ”problem” fokuserede du på at løse? Hvor foregik planlægningen, og hvem var til stede. Typisk starter en virksomhed med få midler og en ydmyghed over for det at starte op. Det er en original historie, som appellerer til mange kunders nysgerrighed. Spørg også dig selv:

Hvad fik dig til at starte virksomheden? Hvis du ikke selv har startet din virksomhed, så find gamle avisudklip, onlinearkiver m.v. for at finde oplysningerne. Hvem udviklede produkterne/ydelserne og hvorfor?

Tip: Du kan evt. overveje at formidle din startup med infografik, animation m.v. På den måde kan du fortælle en masse på en overskuelig måde, hvor det ikke bliver tekstmæssigt tungt, men en blanding af tekst og grafik/billeder/animation.

2. Historier om din virksomheds værdier

Værdierne i din virksomhed bestemmer, hvordan virksomheden ledes og laver forretning. Du kender sikkert de typiske værdisætninger, som findes på hjemmesider, i brochurer og andre steder i dine kommunikationskanaler: Vi yder god kundeservice … Hos os kommer kunden altid først … Vi leverer altid til tiden … Find dine værdisætninger. Byg en historie op omkring dem, som viser værdierne i praksis, fx kundeudtalelser, der bekræfter god service.

3. Historier om hvad, hvordan og hvorfor

Storytelling virksomhed

Du er nok vant til at fortælle om, hvad din virksomhed gør, fx sælger et produkt i høj kvalitet. Men hvorfor udbyder du dette produkt? Det er ikke for at tjene penge, for det er blot resultatet af at sælge produktet. Hvorfor handler om, hvad din virksomhed tror på. Kunderne får lettere en relation, hvis de ved, hvad din passion er … fx at ændre verden på en bestemt måde, skabe tryghed, oplyse, underholde eller løse et problem. Prøv at skrive en historie bag om din virksomhed, hvorfor dine medarbejdere brænder for produkterne. Fortæl om hvordan, din virksomhed engang gjorde en forskel. Fortæl om et særligt øjeblik, hvor du og dine medarbejdere indså, hvorfor arbejdet i virksomheden er så vigtigt.

4. Historier om din virksomheds succeser

Dine succeshistorier skal ud til medarbejdere, kunder, samarbejdspartnere m.v. Læg kundeudtalelser på din hjemmeside, lav dem evt. om til kundecases med yderligere input fra kunden. Spørg de medarbejdere, der har været i din virksomhed i mange år, om de kan huske nogle særligt gode succeser og bring dem frem i lyset.

5. Historier om din virksomheds modgangStorytelling fremtid

Vi kan godt lide at høre om andre, der har klaret svære tider. Det giver os selv mod. Del modgang og svære tider med kunderne, det giver engagerede og loyale kunder, fordi du fremstår ærlig. Du får respekt. Alle begår fejl eller får modgang på et tidspunkt og lærer af det. Og andre kan lære af din modgang. Fortæl også gerne om en uforudset forhindring, som du nu har klaret dig igennem.

6. Historier om din virksomheds fremtid

Del dine visioner, strategier og mål med kunderne, som bliver inspirerede og inddraget og via den vej får lyst til at være en del af det, handle hos dig/investere. Du skal ikke skrive et manifest. Du bør skrive historien, som om målet allerede er nået, barrierer overvundet og visionerne blevet til virkelighed. Du kan formidle via en visionsvideo med lidt tekstinput. Overvej at interviewe nogle af dine kunder, og hør deres ønsker og bud på, hvad din virksomhed kan gøre for dem fremover.

HISTORIER SKABER RELATIONER 

Historier er et af de mest basale kommunikative værktøjer, vi har, det er en af vores mest menneskelige aktiviteter – og de er noget, der adskiller mennesker fra dyr. Derfor skal de naturligvis også indgå i din virksomhedskommunikation. Historier aktiverer hukommelsen i hjernen, din virksomhed er præsent i kundernes bevidsthed – og det er jo det, det hele handler om … at kunderne husker DIN virksomhed, næste gang et køb skal foretages. Derfor skaber du relationer til dine kunder med historier.

HISTORIER AKTIVERER BILLEDER OG FØLELSER I HJERNEN

Når vi læser, danner vi billeder i vores hjerne. Nogle gange får vi hjælp af metaforer – billedlige tekstudtryk. Andre gange er det blot fortællingen i sig selv, der skaber billeder i hjernen. Tænk på de billeder, du danner, når du læser en spændende bog. Du kan opleve, at du næsten ”ser filmen”, mens du læser. Historier aktiverer følelser i hjernen som fx tryghed – et særdeles vigtigt element i dine kunderelationer. Og historier fastholder nysgerrighed.

Vi forføres, forarges, forskrækkes, tiltrækkes, fristes – historier vækker en masse grundlæggende følelser i vores sind og hjerner … med historier giver du dine kunder et ”mindset of listening”, hvor kunderne er åbne for din kommunikation, de vil gerne ”tage imod”.

ER DU KLAR TIL EN LILLE TEST?

Jeg vil påstå, at jeg kan vække en følelse hos dig med blot to velskrevne sætninger. TO! Er du klar?

Jeg begynder at putte ham i sengen, og han siger til mig: “Far, vil du ikke tjekke, om der er et monster under min seng?”

Jeg bøjer mig ned og kigger under hans seng for at gøre ham glad, og jeg ser ham, en anden ham, under sengen, stirrende på mig, rystende og hviskende:

“Far, der ligger nogen på min seng.”

Fik du en lynhurtig reaktion – og lidt indre billeder? Med en meget lille indsats kan du få læserne af dine historier til at danne en reaktion i hjernen. Fx en uimodståelig lyst til at købe nu og her – her er det Amygdala, der aktiveres, eller vores såkaldte reptilhjerne. Ja, vi fungerer stadig som reptiler i vores ældste del af hjernen.

God fornøjelse med at finde historierne i din virksomhed og bruge storytelling i din markedsføring!

Vil du vide mere om hjernen og kommunikation? Følg Tekst Review på Facebook og få besked, når der er nye blogindlæg.

 

HAR DU BRUG FOR HJÆLP TIL AT FORMIDLE DINE HISTORIER?

KONTAKT TEKST REVIEW: